LEZAJLOTT A BIOLÓGIAI SOKFÉLESÉG NAPJA ÉS A FÖLD NAPJA

Idén május 22-én tartottuk a Biológiai sokféleség napját és április 26-án a Föld napját a Füvészkertben.

Mindkét esemény nagy sikernek örvendett, iskolai osztályok vettek részt az élményalapú zöld programokon. Több mint 160 diák és 32 pedagógus vett részt az eseményeken. A program az Agrárminisztérium Zöld Forrás pályázat támogatásával valósult meg.

 

A Biológiai sokféleség napján a Nyitott szemmel a kertben elnevezésű programon az alábbi foglalkozásokra jelentkezhettek az iskolások:

Rovarlesen: gyűjtéstől a gyűjteményig- foglalkozás

Kutakodás a baglyok életében – foglalkozás

Barangolás a kertben (önállóan végezhető interaktív kereső játék)

A foglalkozásokat Horotán Katalin biológus tartotta.

A Barangolás a kertben interaktív játékkal a gyerekek csoportokat alkottak, és a Füvészkert területén kihelyezett táblákat keresték meg, ahol feladatokat találtak. Több mint 10 állomás volt a kertben, a feladatok növényekhez, madarakhoz, bogarakhoz, kertben lakó kis emlősökhöz kötődtek.

A gyerekek nagyon szerették a rovarleses foglalkozást is. Nagyítóval tanulmányozták a rovarokat, ismerkedtek a rovargyűjtés technikáival, szabályaival. A kutakodás a baglyok életében foglalkozás során megismerhették, hogy mivel táplálkoznak a baglyok.

Pedagógusok véleménye a programról:

„Kiváló program. Még a 8. osztályosok is érdeklődve dolgoztak. Köszönjük!” Weöres Sándor Ált. Iskola 8. osztály

„Érdekes foglalkozás volt. Abszolút nem gondoltam volna, hogy igazi bogarakat fognak a gyerekek kezébe adni. Köszönjük!” ELTE Gyertyánffy I. Gyakorló Ált. Iskola

 

A Föld napja – figyelemfelkeltő, szemléletformáló, környezeti nevelési egész napos program iskolai osztályoknak – Élményalapú zöld programok iskolásoknak április 26-án került megrendezésre.

A foglalkozások tematikáját a fenntartható városi kertészkedés, biológiai sokféleség megőrzése, komposztálás, klímaváltozás, zero waste, madárbarát kert alkották.

A Föld napja alkalmával iskolai osztályokat fogadtunk a Füvészkertbe, ahol csoportos vetélkedőkön megismerkedhettek a Füvészkert növényeivel, s összemérhették tudásukat. A gyerekek a Kert egész területét bejárták, minden állomáson feladatokat oldottak meg az itt megismert növényekről. A portán kaptak térképet az állomások helyszíneivel. A vetélkedő végén minden résztvevő csoport ajándék növényt kapott, mellyel díszítheti osztálytermét. A gyerekek oklevelet is kaptak. A csoportok 20 percenként indultak a Füvészkert portájától 9 és 15 óra között. Az osztályok előzetes regisztrációval, előre egyeztetett időpontban tudtak részt venni a foglalkozáson.

Az állomások az alábbi témákkal kapcsolatos feladatsorokat tartalmazták:

  • Biológiai sokféleség megörzése. Állomás helyszíne a sziklakert. Magyarországi védett növényekkel kapcsolatos feladatokat kell elvégezzenek a diákok.
  • Fenntartható városi kertészkedés. Állomás helyszíne a FűFa Tankert, ahol gyakorlati kertészkedős feladat is a program részét képezi
  • Komposztálás. Az állomás helyszíne a Füvészkert komposztálói, ahol nagyüzeni komposztálás zajlik. Itt kis komposztáló keretekbe, gyakorlati komposztkészítéssel kapcsolatos feladatokat végezhettek. A komposztkészítés fontosságával és a folyamat gyakorlati lépéseivel kapcsolatos kérésekre kell válaszoljanak.
  • Madárbarát kert. Az állomás helyszíne a madármegfigyelő játszótér, és a Füvészkert madarai tábla. Madárbarát kert kialakitásával, madarak etetésének fontosságával kapcsolatos kérdésekre kell válaszoljanak a gyerekek.
  • Ültess egy fát, hogy zöldebb legyen a Föld! Állomás helyszíne az Ázsia Kert, ahol április végén nyílnak még a díszcseresznyék. A faültetések, fásítások fontosságáról, faültetés gakorlati tudnivalóival kapcsolatos kérdésekre kell válaszoljanak a gyerekek.
  • Ismerd meg a 250 éves Füvészkertet! Állomás helyszíne a  közel 300 éves kastély. A Füvészkert történetével kapcsolatos kérdésekre kell válaszoljanak a gyerekek.

Minden állomáson információs tábla segítette a feladatok megoldását. A csoportok akadálymentes haladását, útbaigazítását önkéntesek segítették. Minden állomáson, ahol gyakorlati feladatot is kell végezzenek a résztvevő gyerekek, ott önkéntesek várták az osztályokat, az elvégzendő feladatokhoz utasításokat adtak, és a feladat elvégzését igazolták. A feladatok elvégzése után a helyesen válaszoló csoportok ajándék növényt kaptak. A tankertben a foglalkozást egy rendezvénysátor alatt tartottuk.

Vélemények a programról:

„Nagyszerű, érdekes, precízen előkészített program volt. Köszönjük!” Újbudai József Attila Gimnázium 9.b biológia tagozat

„Nagyon színes, érdekes feladatok. A gyerekek élvezték. Szeretjük a Füvészkertet!” Fábián Emília, Kerülő Károly, Palotás Gábor Ált. Iskola 7, 8 osztály

„Köszönjük a szervezést, a lehetőséget. Érdekes, izgalmas volt, be tudtuk járni az égész kertet „észrevétlenül” az állomások teljesítésével.” Kossuth L. Kéttannyelvű Ált. Iskola

„Nagy élmény volt, hogy az ásást is kipróbálhatták a fővárosi gyerekek.” Diákszempont 2. a.

Igazán tartalmas programban volt részünk. A gyerekek nagyon élvezték a szabadságot és a feladatokat. A legjobban az ásás tetzsett az osztálynak. Köszönjük a lehetőséget.” Kőrösi Csoma Sándor Kéttannyelvű Ált. Iskola 4. a.

„Nagyon jól éreztük magunkat. A feladatok jók voltak, élvezték a gyerekek.” Óbudai Sznt,. Péter és Pál Szalézi Általános Iskola

„Izgalmas feladatok, kedves állomásvezetők. „szép, jó, nagyon jó”. Nagyon köszönjük! Babérliget Ált. Iskola