KÖRNYEZETI NEVELÉSI FOGLALKOZÁSOK ISKOLÁS CSOPORTOKNAK A GÖDI HUZELLA KERTBEN A BIOLÓGIAI SOKFÉLESÉG NAPJÁNAK KAPCSÁN.

2022. máciustól látogatható lett a gödi Huzella Kert, így elkezdhettük a környezeti nevelési foglalkozások szervezését, tartását is.

2022. május 25-én a Biológiai Sokféleség Napja kapcsánhat iskolás osztályt fogadtunk aszomszédos Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolából és a Zenit Általános Iskolából.

Az osztályok az alábbi programokból választhattak:

  1. A hazai vizeink állatvilágának egyes fajai jól ismertek, ha gerinces állatokat nézzük, azonban a fajismeret jóval szegényebb, ha gerinctelen állatokról van szó, annak ellenére, hogy fontos szerepet játszanak a vízi ökoszisztémában. A nap során a Huzella Kert tavainak állatvilágát vizsgáltuk meg, a „Hálóval a tóparton” című foglalkozás keretében, melyet az általános iskola osztályok, nagy lelkesedéssel, érdeklődéssel, sőt bátorsággal fogadtak, hiszen első ránézésre sok „nem szeretem” állat került kéz közelbe a nap során. A tényleges gyűjtés megkezdése előtt közösen átbeszéltük, milyen állatokra fogunk „vadászni” és mit érdemes róluk tudni, hol kell keresni őket, tehát azt, milyen életmódot folytatnak. Ezután kerülhetett sor a tényleges gyűjtésre, ami minden osztály esetében sikerrel zárult, hiszen az úgynevezett típusfajokat sikerült begyűjteni. Többek között sikerült zsákmányolni fajhoz tartozó szitakötőlárvákat, vízicsigákat, csíkbogár lárvákat, vízi skorpiót, hátonúszó poloskát, vízi ászkát, planáriát és ebihalakat egyaránt. A gyűjtés után közösen szemügyre vettük az állatokat, megbeszéltük főbb sajátosságaikat, majd természetesen visszaengedtük őket a természetes élőhelyükre.
  1. Van-e csomó a kákán? Nád, sás, káka, és az úszó és gyökerező hínárnövények kertészkedős foglalkozás gyerekeknek. A Magyarországi és elsősorban a Duna menti vizes élőhelyek növényeinek ismertetése egy kis trópusi kitekintéssel is, a papiruszpalka és az óriástündérrózsa világába. A gyerekek a nádat egy óvodai gyerekdal részeként ismerik, de nem tduják beazonosítani mint növény, habár Dunaparti sétáik alkalmával a legtöbb gyerek találkozott már a növénnyel, így gyakran a gyékénnyel keverik. A gyékény buzogányt ismerik, mint kitűnő játékszer, csak még nem tudták, hogy gyékénynek hívják a növényt. A foglalkozás célja megismertetni ezeket a növényeket, hogy vízparti sétáikon ezentúl felismerjék.
  2. Mi terem a homokban? Homoki gyepek növényei/Zöldségeskert homokban? Hogyan neveljünk zöldséget, ha homokos a kertünk? Kertészkedős foglalkozás gyerekeknek A Duna menti településeken lakók sokan rendelkeznek saját kerttel, melyben területet lehet találni egy saját zöldségekert kialakítására. A saját zöldségek felnevelése, az család önnfentartó életmódra átállása, ha kezdetben még próbálkozás szintjén működik is, hozzájárul egy fenntarthatóbb életforma kialakításához, egy környezettudatosabb generáció felneveléséhez. A közvetlen Duna menti településeken jellemzően homokos a talaj, így a zöldségeskert kialakításánál ezt figyelembe kell venni, mert fokozottan megnehezíti a kert kialakítását. A homokos talajon a kertben nevelhető növények palettáját is szükséges a talaj adottságaihoz igazítani, a bőséges termés elérésének érdekében. A 60 perces gyakorlati, interaktiv foglalkozások 2 részből álltak. Volt egy vezetett séta a kertben, játékos növényismerettel és egy interaktív rész, mikor a gyerekek készíthettek egy hazavihető alkotást.

 

Néhány vélemény a programról:

„Nagyon tartalmas sétán vehettünk részt. Érdekes előadást hallhattunk. Sok növényt, állatot ismerhettünk meg. A Huzella családról is sok érdekességet tudtunk meg.“ Ács Sándor Péterné, Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Ált. Iskola 3b.

„Érdekes volt, az életkornak megfelelő előadást hallottunk. Az, hogy interaktív foglalkozással zárult, nagy élmény volt a gyerekeknek, hogy saját készítésű kis tárggyal térhettek haza. Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Ált. Iskola 2e.

„Fantasztikus, kedves túravezetőnknek köszönjük a türelmet és a kitűnő vezetést.“ Deák Gyöngyi, Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Ált. Iskola 1d.

A programot az Agrárminisztérium Zöld Forrás pályázatából (2021) valósítottuk meg.