Lezajlott a “Szemléletformálás a Füvészkertben” programsorozat, mely az idén már hamadik alkalommal került megrendezésre 25 osztály részvételével.
A Szamóca Kiskertész Tanoda és a Füvészkertért Alapítvány közös programját a Fővárosi Környezetvédelmi Alap támogatta.
A 4-8. osztályos csoportok az idén bővűlt tematikából választhattak. Az eddig csak komposztálással foglalkozó programba most bekerült a fenntartható városi kertészkedés és a biológiai sokféleséget bemutató füvészkerti vezetett séta is.
Az idén már sok visszatérő osztályunk volt és vannak iskolák, ahonnan az eddig megszervezett mindhárom alkalommal voltak csoportok. A programsorozat sikerét látva, eddig minden évben bővítettük a résztvevő csoportok létszámát.
A projekt missziója a környezettudatos szemléletformálás iskolásoknak, a biológiai sokféleség megismertetése, kertészkedési praktikák elsajátítása városi gyerekek részére és a komposztálás megismertetése volt.
Az első tematika a biológia sokféleség megismertetése. A füvészkerti séták fő célja Magyarország változatos növényvilágának bemutatása. A Magyarországon vadon élő mintegy 2.400 növényfaj közül több mint 400 a kertünkben is megtalálható. A hatékony természetvédelem elengedhetetlen feltétele, hogy minél több növényfajt felismerjünk. (Hogyan őrizzük meg azt, amit fel sem
ismerünk?) A rövid kerti sétán felhívtuk a figyelmet arra, hogy más növényekkel találkozunk a Dunántúli és az Északi Középhegységben, az Alföldön, a nagy folyó árterein. Felhívtuk a figyelmet arra, hogy van a kertünkben néhány növényfaj, amely a Földön sehol máshol, csak Magyarország néhány elszigetelt területén fordul elő, s arra is, hogy vannak veszedelmesen terjedő, agresszív
gyomnövények is, melyek ellen védekezni kell.
A második téma a komposztálás folyamatának és fontosságának elsajátítása a gyakorlatban. A foglalkozás tapasztalat alapú oktatási módszerek alapján történt. Az animátoroknak csak előkészítési és irányítási szerepe volt, a gyerekek ők maguk aprították fel a kerti hulladékokat, rétegezték, kezelték. Az élményszerűen, tapasztalattal szerzett tudás könyebben rögzül, ellentétben a
lexikális tudással. A program zárásaként kvíz játékban vettek részt a gyerekek, így játékosan ellenőrztük a megszerzett tudást. A program által megszerzett tapasztalatok, lehetőséget adnak saját komposztáló kialakítására az iskola udvarán.
A harmadik program a fenntartható városi kertészkedés, egy kerti kaland az aszfaltrengetegben. Megmutattuk a gyerekeknek, hogy hogyan kertészkedhetnek akár a balkonon is, hogyan lehet saját kertjük ehető növényekkel a teraszon, hogyan védjék meg a hasznos bogarakat, madarakat.
A foglalkozás 2 modulból állt:
1. tematikus séta a Füvészkertben, a témához kapcsolódó növények
megismerésére.
2. növény ültetése cserépbe, ágyásokban levő növények ápolása.
A séta során olyan növényeket: zöldségeket, fűszereket, gyógynövényeket, virágokat néztek meg a Füvészkertben, amit akár a saját teraszukon is fel tudnak nevelni az iskolások. Az elültetett növényt minden gyerek hazavitte, hogy otthon nevelje tovább, hogy ezzel is tovább éltesse a tankertben megszerzett élményt,tudást.
Vélemények a programról:
“Nagyon hasznosnak és érdekesnek találtuk a programot, a gyerekek láthatóan élvezték az itt töltött időt. Cselekvésbe ágyazott tevékenység során szereztek tapasztalatokat, hasznos tudást. A Füvészkert nagyon szép és gazdag környezet egy ilyen program megvalósításához.” – Magyar Táncművészeti Egyetem Nádasdi Ferenc Gimnáziuma
“Jól megszervezett, gyakorlatias feladatok, sérültek számára is elvégezhető, élvezhető.” – Dr. Török Béla EGYMI 3,4,5,6 osztályok
“Nagyon tetszett a gyerekeknek mert: Lehetett a szabadban sétálni, gyűjtögetni. Nem csak néztük, de csináltuk is! Sok új növényt ismerhettünk meg. Köszönjük!” – Szenczi Molnár Albert Református Iskola
“Szuper program! Örülünk, hogy kicsit kiszabadultunk a belvárosi betondzsungelből.” – Bp. V. ker Váci utcai Ének-Zene Ált. Iskola